2020. sze 21.

A Kör 2.0 : 152 km + 7100 m szint a Börzsönyben: gondolatok a teljes film, GoPro videó kapcsán

írta: gyorgyigabor
A Kör 2.0 : 152 km + 7100 m szint a Börzsönyben: gondolatok a teljes film, GoPro videó kapcsán

Ma délután a youtube-on közzétettem a börzsönyi Kör második teljesítésérről készült, hosszú, teljes videót / filmet. Néhány gondolattal kiegészítem, aztán a napokban az élménybeszámolóm is meg fogom osztani. 

A Kör Magyarország legmotiválóbb és egyik / talán legnehezebb, terepfutó kihívása: 152 km + 7100 m szintemelkedés a Börzsönyben 30 óra alatt, önellátóan vagy pár helyen segítséggel, de útközben végig egyedül (vagy párban haladva). 2018-ban, első teljesítésem alkalmával persze más motiváció dolgozott bennem, ráadásul elég jó és szép időben nagyrészt örömfutásként tettem meg az 152 km-t. 
Az elmúlt két évben lett egy kevés tapasztalatom 100 mérföldes távon történő terepfutásról is, mindegyik 45 óra feletti célidőt hozott, igaz szintemelkedésűk is 8400-10000 m körül mozgott (UTMB, Swiss Alps 100, 100 miles Sud de France ). 


A videó kapcsán néhány gondolat: 

  • tudom, hogy többek szemében a segítő nélküli teljesítés az, ami elvárt, "magától értetődő", de.....  ez a teljesítés nagyon jól megmutatta, hogy mennyire csapatmunka is tud ez lenni, illetve így a teljesítő megosztja az élményt a segítővel és meggyőződésem, hogy a segítőnek is nagy élmény az egész. Balázsról (Hello Trails Hungary versenyek szervezője) úgy tűnt, neki is az volt. 
    Eddig kétszer voltam önkéntes egy-egy futóversenyen és tényleg jó érzés ott lenni és lelki támaszt is nyújtani a fáradt futóknak, kicsit megsimogatni lelküket, stb. Ez a teljesítés után az én fejemben az alakult ki (egyelőre így érzem), hogy jobb érzés megosztani így egy KÖR teljesítést, mint egyedül lefutni és azt kifejezni, hogy "de fasza csávó vagyok", ugyanakkor természetesen én is neki fogok vágni segítő nélkül. Legalább egyszer mindenképp le kell futni segítő nélkül, ugyanakor a segítős teljesítés is hiányzik, az is óriási élmény. Persze, adódik a kérdés: és a páros teljesítés ? Az egy kemény dió, nehéz kérdés: magamról tudom, hogy tutira végigmegyek, nem adom fel. Éppen ezért nehéz az ügy, hogy tudhatom-e a futótársról, hogy ő is tutira kitart-e a végsőksig ? Az az igazság, magamból kiindulva én nem viselném jól, ha a másik fejben gyengébbnek bizonyulna és pl. nem tudna megbirkózni körülményekkel, vagy fáradással, stb. Ha nekem kellene kiválasztanom, hogy kivel mernék párban nekivágni, azt mondanám, hogy olyannal, aki már bizonyított, hogy "nem lehet megállítani" és nem kell miatta aggódnom. Rólam azt azért sokan sejthetik, hogy miattam biztosan nem kellÍ: a feladás nem opció, aaaavagy ahogy angolul írják: DNF is not an option.  
  • a videó egy-egy részénél kifejezetten örülök, hogy meg lett örökítve ottani állapotom (lelkesedésem), vagy az, ahogy Balázs látta a körülményeket, mert nagyon jól visszaadja, amit átéltem. Egy-egy rész tutira a jövőben nekem is erőt ad majd következő nagy teljesítéseim előtt. Ahogy a videóban meséltem róla, hogy bizonyos helyzetekben én is erőt merítek régi, rossz körülmények közt véghez vitt teljesítéseimből, úgy ez a teljesítés és videó is hasznomra lesz a jövőben: mindig emlékezni fogok, hogy ilyen körülmények közt is behúztam, sőt....  Az a helyzet, hogy ha nem baromkodom el Pénzásás után és nem időzök itt-ott túl sokat, hanem továbbra is űzöm-hajtom magam, akkor még ilyen körülmények közt is megcsinálhattam volna 29 óra alatt és azért ez bőven tud erőt adni. A teljesítés után valóban megfordult a fejemben, hogy bizony ennél több esővel is megbírkóztam volna. 
  • Mivel nem vagyok egy gyors terepfutó, a jövőre vonatkozóan is ott lesz bennem azért az aggodalom, hogy milyen időt fogok ki, bár ezek után azért sejtem, hogy sokkal nagyobb esélyem lesz, hogy ennél kedvezőbb körülményeim legyenek, mint hogy ennél is nehezebb legyen. 
  • Ahogy elkészültem a videóval, arra jutottam, hogy annyira ütős lett ez küzdelem, lelki út, kitartás szempontjából, hogy szinte lehetne ilyen alcíme: Az elszántság, kitartás szerepe az ultra távú terepfutásban. :) 
  • Kétségtelenül, eddig egyszer sem mondotm külön "beszédet" a videón belül, mint ahogy most két blokkot is beletettem. Jó ideje ott motoszkált már a fejemben, hogy szóba kell hozni a lassú futók lenézésének témáját, mert pár havonta előkerül, no meg több szempontból is nonszensznek tartom: 
    - egy igazi sportember nem akarja lehúzni a másik futót. Mire jó az ? Jobb lesz attól valakinek ? 
    - én is kaptam már célzásokat, hogy az igazi kemény legények bezzeg....... stb, célozva, hogy amit én futottam, az nem annyira nagy dolog. Ritkán van, hogy visszaszólok. Szándékosan az érdeklődésre számot tartó Kör videóban hoztam ezt szóba, hogy nem kéne lenézni a lassú futókat, mert bizony a gyorsabb futó hiába gyorsabb, ha aztán fejben nem elég erős és feladja a versenyt. Mivel semmi bajom velük, ezért nem említettem őket, de mondjuk egy UTH távon nálam órákkal jobb futók adtak fel - nem sérülés miatt - olyan versenyt / versenyeket, amiket én befejeztem. A helyzet az, hogy hosszú távokon a siker / a célba érésnek csak egy része, hogy erősek a lábaid, esetleg gyors is vagy, az önmagában még kevés. Fejben is erősnek kell lenni. Ezt egyesek szeretik nem szóba hozni. 
  • Még egy gondolat a frissítésről: a KÖR ugyan nem adott elég hasznos tapasztalatot, hogy neki merhetek-e vágni a jövőben a segítő nélkül az 152 km-nek, ám augusztus végi Ortler höhenweg futásom (119,5 km + 8126 m) igen: szándékosan unsupported módon futottam le a gyakran 2700m, háromszor 3000 m fölé vezető alpesi útvonalat: ez azt jelenti, hogy nem csak, hogy saját frissítésből mentem végig, de vásárolni sem vásároltam az út során. Néha ugyan úgy éreztem, mintha üres lenne a gyomrom (noha vittem be elég energiát): (bár el mégsem hagyott az erőm), ugyanakkor végül 2 héttel később a Pilis-tetőn való szintezés pontot tett a végére: ott is volt hasonló, ám amint több port kevertem be, elmúlt. A végső órákat már csak bekevert porból frissítettem és semmi gondom nem volt.
    Az Ortler höhenwegen bebizonyítottam magamnak is, hogy el tudodk vinni magammal 30 órára való frissítést, és nagyjából jól is működött. Ha most a nyár közepén járnánk, vagy tavasz lenne, alig várnám, hogy nekivágjak egy olyan próbafutásnak, amin nálam van 30 órára való frissítés és futhatok akár 120-150 km-t is. Az Ortler höhenweg után már nagyon várom, hogy itthon is kipróbáljam, hogy legalább 25 órán át terepfussak úgy, hogy végig saját energiaforrásból frissítek. 
  • Említettem már a videóba betett két külön blokkot. E videóba feltétlenül kellettek, ám még nem tudom, hogy a videó végi interjúkból rendszert csinálok-e. Nagy külföldi futásoknál biztos, hogy hasznos lenne, az egyértelmű. Nagy élményt adó, ütős versneyek után mindig aktuális a kérdés: 
    - mit adott ez a verseny ? 
    - mit tanultam belőle, mivel lettem több a teljesítése által ? 

    Zárásul, talán a keresők miatt is leírom a KÖR útvonalát: 
    Királyrét - Kisinóci-rét - Szép-bérc - Kisirtás - Kopasz-hegy - Márianosztra - Széles-hegy - Koppány-nyereg - Nagybörzsöny - Hegyes-hegy-orom - Nagy-Hideg-hegy - Oltár-kő - régi vasút nyomvonala - (majdnem Hamuházig) - Magyar-völgy - Magyar-hegy - Holló-kő - Fekete-völgy - Godóvár - Dosnya-nyereg - Királyháza - Varjas-pihenő - Nagy-völgy - Solymár-kút - Kőkapu - Drégelyvár - Pénzásás - Kámor - Závoz - Hárombarát-nyereg - Királyháza - Rakottyás-bérc - Viski-kövek - Nagy-Mána - Pogányvár - Csóványos - Égés-bérc - Szén-pataki kulcsosház - Fultán / Foltán kereszt - Béla-rét - Királyrét
    Szervező: Csanya, Erdei András és Sidló Csaba.

     
Szólj hozzá

videó motiváció eső kihívás bakancslista medárd Börzsöny GoPro Kör Csóványos Nagybörzsöny Királyrét Nagy-hideg-hegy Nagy-Mána Királyháza