2020. már 23.

A börzsönyi KÖR két szakasz-bejárásának tapasztalatai (2020. február - március):

írta: gyorgyigabor
A börzsönyi KÖR két szakasz-bejárásának tapasztalatai (2020. február - március):

(magamnak írt, de megosztásra kerülő értékelés, figyelembe veendő tapasztalatokkal)

   2020. február – márciusban kétszer futottam a Börzsönyben, mindkétszer nagyrészt a KÖR útvonalán.

Számomra mindig két célja van az útvonal újabb bejárásának:

1, az útvonaltévesztésre esélyt adó szakaszokon újra fejembe vésni a haladást, a tévesztési lehetőségeket (hogy élesben majd ne hibázzak)

2, újból felmérni, hogy tudok-e olyan tempóval haladni, ami a teljesítés során szükséges lesz és esetleg tudok-e gyorsulni, valamennyit lefaragni az időmből. Alapvetően nem cél a Kör múltkorinál gyorsabb teljesítése, azonban, ha útközben nyerek 10-20 percet, azzal is csökkentem az esetleg váratlan helyzetekből adódó lassulás és szintidőn belüli be nem fejezés kockázatát.

(3, esetleges közeli források, vízvételi lehetőségek felmérése)

Össze akartam írni főbb tapasztalataim a februári és márciusi bejárások alapján. Erre kerül sor most.

  • Februárban Závoznál csatlakoztam az útvonalra és Királyházát, majd a Rakottyás gerincet, Nagy-Mánát, Csóványost, Fultán-keresztet is felkeresve futottam Királyrétig (Diósjenőtől 47,1 km + 2203 m), míg
  • márciusi futásom (56 km + 2700 m) során két különböző szakaszon futottam a KÖR útvonalán: 12 km után érkeztem a Hamuház közeli elágazáshoz, ahonnan Bányapuszta, Rustok-nyereg – Nagybörzsöny (vízért bementem) – Magyar-hegy útvonalon futottam a Fekete-völgy panzióig, ahonnan vízért való kitérő után fel Csóványosra, majd hófúvásban, hóesésben való futás után egy sietőset futottam Fultán-kereszttől Királyrétig.

88083950_1367828130055088_5615873497063489536_o.jpg 

Tapasztalatok (nagyrészt elemzés jellegűek) időrendi sorrendben:

  • Závoz után az ösvényről csak kis kitérőt jelent Gál-kút felkeresése. Tiszta vízű, iható vízforrás: hasznos lehet, ha szükség van rá !
  • A Závoz Királyháza szakaszt a KÖRö-n (elején álmosság és egy techikai szünet miatt is meg kellett állnom) 1:23 alatt teljesítettem, ezúttal 1 óra 7 perc alatt, benne pár perc filmezés / fotózás miatti megállással. Itt mindenképp 5-10 percet szeretnék majd faragni a részidőmön!
  • Királyházától a Rakottyás-gerincen haladva a KÖR során kicsit belassulva haladtam: éreztem, hogy maradt benne pár perc; részidőm akkor 1 óra 20-25 perc volt. Ezúttal lényegében frissen, csekély útközi megállással, kicsit ráadásul sietve 1 óra 1 perc alatt értem fel. 
  • Tetőponttól gyors lejtő Nagy-Mánán át az elágazásig: e szakaszon a 40 perccel (benne fotózás / videózás miatt pár perc plusz) szemben ezúttal frissen kb. 26 perc alatt értem le a patakhoz, ahol majd a KÖR során vizet vehetek, amelyet vízfertőtlenítő tablettával fertőtlenítek. Tisztában vagyok vele, hogy fáradtabban mennyivel lassabb az ember, így nem mindenhová számolok gyorsulással, noha szerintem itt is van benne 5 perc tartalék !

87380270_1367828220055079_4818904433679138816_o.jpg

  • Miután felkapaszkodtam a meredeken a Csóványosra, direkt tempósan akartam megfutni a Csóványos – Szénpataki kulcsosház szakaszt. Nem is a Kör teljesítése idején futott részidőmmel célszerű összevetni, hanem a Kör előtti utolsó bejárás idejével, hiszen akkor is ennyire voltam friss, ám azóta már elkezdtem gyakorolni a lejtőn való gyorsabb futásokra. Rájöttem, hogy ne érjem be azzal, hogy csak kocogok lefelé, hanem, ha nem okoz gondot, próbáljak gyorsabb lenni. 2018 áprilisban a bejárás során Csóványostól a kulcsosházig 45 percre volt szükségem, ezúttal két részletben (mert vízpótlás miatt kitérőt kellett tennem Nagyhideghegyre) 39 percig tartott. Élesben itt is szeretnék nyerni: akár csak 2-3 percet is.
  • A Fultán-kereszt – Királyrét szakaszt is megfutottam tempósan, de erre még visszatérek, mivel márciusban újra megtettem ezt, ám arról - megjavított Suunto órámnak köszönhetően - pontos adatokkal rendelkezem.

 

  • Márciusi, börzsönyi bejárásom igazából három figyelt szakaszra osztható, amelyek közül az első a Hamuház melletti elágazástól a Magyar-hegy aljáig tartott. E szakasz nagy része a KÖR útvonalának őszi módosulása miatt újdonság, így kíváncsian vártam, hogy tetszik, és milyen haladást enged. Az őszi útvonalmódosulás egyik részeként a környéken kicsit bővült az útvonal, míg az Esztergályosról való ereszkedés után rövidült. A két változtatás egyenlege talán km-ben is pluszt jelent, de szintemelkedésben mindenképp. Látatlanban, a térképen nézve attól tartottam, hogy akár fél óra időtöbblet is lehet az eredménye, ám most azt mondom, nem nagy a veszteség, ráadásul Rustok-nyereg környékén kifejezetten szép, tetszetős rész került az útvonalba. Korábbi bejárás, illetve a Kör teljesítése során a Hamuház melletti elágazástól Magyar-hegy aljáig 55 - 60 percre volt szükségem; kíváncsian vártam, hogy az új útvonal mennyi időtöbbletet jelent majd. A patakvölgyből a leágazást gond nélkül megtaláltam; onnan egy pár perces emelkedő, majd lejtő, aztán újabb néhány perces emelkedő (igazán szép errefelé) következett a néhány km-es sík, majd jól futható lejtős szakaszig. Mivel be kellett térnem vízért a faluba, csak a lejtő végéig, a kék négyzet és kék sáv elágazásáig tudtam mérni, odáig (videózással, egy kis útvonalkereséssel) 1 óra 11 perc telt el, ahonann Magyar-hegy lába még kb. 6-7 perc lehet. Szerintem élesben is meglehet ez a szakasz 80 perc alatt, azaz maximum 25 perc többletet jelent, ám a Királyháza I.-es résznél történt módosulással – az én haladásommal számolva – 15 percet biztosan spórolok, így a két módosulás egyenlege nem lehet több +5-10 percnél, amit bőven meg kell, hogy tudjak spórolni különböző szakaszokon.
  • Bányapuszta mellett, szinte pár lépés csak Jóska-kút. A mért szakasz előtt felkerestem, hátha tudok vizet vételezni, de sajnos úgy láttam, nem alkalmas arra (nem láttam, hogy folyna a víz; ha pedig áll, akkor inkább jobb nem kockáztatni)
  • Kíváncsian tértem végre vissza a Magyar-hegy – Salgóvár – Holló-kő – Fekete-völgy panzió útvonalra. Korábban e szakaszt kisebb fotózások miatti megállásokkal együtt 1 óra 50 – 2 óra alatt tettem meg, ezúttal fel akartam mérni, mennyivel leszek gyorsabb, ha odafigyelek a tempósabb lejtőzésekre. Noha útközben kb. 2 perc ezúttal is elment fotózásokkal, videózásokkal, magam is meglepve 1 óra 36 perc alatt átértem: élveztem a friss tempót (időnként a flow élmény is megvolt !) és, hogy a végén fejből ismertem minden elágazást, semmi bizonytalanság nem volt bennem. Egyértelmű, hogy e szakaszra célként tűzöm majd ki, hogy legalább 5 perccel gyorsabbnak kell lennem, mint 2018-as teljesítésem során (1 óra 56 perc).

20200321_borzs_1.jpg

  • A végére egy szakasz maradt: a Csóványos esőben, majd hófúvásban, mínusz fokokban való megmászása (komoly élmény volt !) után, a havas Fultán-kereszttől Királyrétig tartó 7,6 km-es szakasz tempós megfutása. Pár héttel korábban kifejezetten jó részidőt mentem már, nagyon élveztem az egészet; ám ezúttal jó órával akartam ismét megfutni e szakaszt. Az első 2 km-en még vigyázni kellett a hó és sár miatt, ám lentebb már gond nélkül futhattam. Nem időfutamoztam persze, de azért igyekezetem meghozta az  eredményét: 48 perc alatt leértem! Vigyorogtam, elégedettséget éreztem: „Igy kell ezt! :) ” – gondoltam. Mivel ezzel szemben a Kör teljesítése során – egy kis tévesztés miatt +1 km-t megtéve – 70 percbe telt a célig eljutnom, egyértelmű, hogy ütemtervemben 10 perc lefaragásával itt is számolhatok majd. Március 21-i futásom igazán jó érzéseket adott: jól haladok a felkészüléssel, megvannak az alapok, jó úton járok.
    Egy a baj, hogy most kezd majd durvulni a koronavírus járvány.... Sokan keressük, mivel motiváljuk majd magunkat, ha törlésre kerülnek a célversenyeink, idei álmaink. 
  • Márciusi bejárásom további tapasztalata, hogy ha nem hagytam volna otthon a vízfertőtlenítő tablettát, bátran töltöttem volna vizet a Fekete-völgy panzió melletti patakból és megúsztam volna egy kb. 6 km-es kitérőt.

20200321_170537.jpg (kép: Fultán-kereszt 2020. március 21-én; hőérzet a szél miatt bőven 0 fok alatt volt. )

20200321_borzs_map.jpg

 

Folytatás:

A koronavírus járvány miatt kicsi az esélye, hogy a következő hetekben a Börzsönyben lehessen futni, ám következő bejárásomat illetően  kifejezetten kíváncsi vagyok, hogy mennyi tartalékidő maradt a Nagy-völgy – Drégelyvár szakaszban, amelyre 2018. májusi teljesítésem során két dolog is rányomta bélyegét: segítőmmel elkerültük egymást, így kitérőt kellett tennem Solymár-kúthoz, valamint Drégelyvár felé hullámvölgyel küzdöttem, ami belassított. Reményeim szerint legalább 15 perc ezen szakasz részidejéből is lecsíphető lesz.

Odébb van még, hogy a teljes útvonalra vonatkozó helyzettel, lehetőségeimmel tisztán lássak, de reményeim szerint az útvonal változtatás jelentette plusz 10 perc ellenére a múltkori teljesítésem 28:47-es idejénél jobb idővel szeretnék majd Körbe érni. Akik ismernek és nézik videóimat, természetesen tudják, hogy a teljesítés és közben az örömfutás ami igazán számít, nem pedig a teljesítés ideje.  

2018. évi KÖR teljesítésemről egy best of és egy részletes videót készítettem. Utóbbi 81 perces; itt nézhető meg:

Szólj hozzá

Börzsöny Kör Csóványos Magyar-hegy Fultán-kereszt Királyháza